Stan opon ma bezpośredni wpływ na standard jazdy. Wiele osób zapomina o tym, że są to produkty, które ulegają wyeksploatowaniu. Wiele zależy od wieku ogumienia, a także stopnia intensywności użytkowania pojazdu. Wiadomym jest, że im więcej jeździmy, tym szybciej będziemy musieli wymienić opony. Istotne jest to, aby nauczyć się rozpoznawać wszelkie nieprawidłowości. Dzięki temu będziemy mieć pewność, że pora na wymianę. Nie czekajmy, aż produkt będzie nadawał się jedynie do wyrzucenia. 

Typy zużycia bieżnika

W pierwszej kolejności należy określić typ zużycia bieżnika. Można wyróżnić m.in.:

– Zużycie normalne – w takiej sytuacji bieżnik zużywa się równomiernie na całym obwodzie i szerokości. 

– Zużycie niesymetryczne – mamy z nim do czynienia, gdy jedna strona zużywa się szybciej niż druga. Zazwyczaj deformacje widoczne są już na pierwszy rzut oka. Takie uszkodzenie powierzchni znacząco pogarsza komfort jazdy.

– Zużycie okrągłe – bieżnik w środkowej części zwykle posiada wyższą wysokość niż na barkach.

– Zużycie wklęsłe – jest odwrotnością zużycia okrągłego. Środkowa część jest wklęsła, natomiast bieżnik na barkach ma wyższą wysokość. Taka deformacja może być wynikiem np. gwałtownego hamowania w pojazdach niewyposażonych w układ ABS.

– Zużycie miejscowe – deformacje mają charakter miejscowy i rozmieszczone są nieregularnie. Występują one w przypadkowych obszarach powierzchni.

– Ząbkowanie – jest powszechnym typem zużycia. Kloski bieżnika ścierają się nierównomiernie, przez co na powierzchnie tworzą się tzw. ząbki. To zadziory, które zmniejszają komfort i bezpieczeństwo jazdy. Uszkodzenie opony jest nie tylko widoczne, ale przede wszystkim wyczuwalne. Wystarczy dotknąć powierzchni, aby zauważyć różnicę. 

Troska o opony

Wiadomym jest, że zużycia opon nie da się uniknąć. Nikt nie chce jednak wymieniać ogumienia co kilka miesięcy. Przede wszystkim należy zadbać o to, aby było ono właściwie dopasowane do auta. Podstawowe znaczenie ma tutaj rozmiar. Musimy bezwzględnie stosować się do specyfikacji producenta. Nie należy dopasowywać opon „na oko”, gdyż może przynieść to więcej szkód niż pożytku. Ponadto postawmy na godnego zaufania producenta, wybierając sprawdzone przez konsumentów produkty, na przykład opony Hankook Ventus Prime 3 – https://www.sklepopon.com/model-opony/hankook-ventus-prime3-k125

Pamiętajmy, że zużycie można spowolnić. Istotne jest to, aby dbać o właściwe ciśnienie w oponach. Należy również unikać maksymalnego obciążenia (dotyczy to w szczególności pojazdów dostawczych i ciężarowych). Styl jazdy również ma znaczenie. Im jest on bardziej dynamiczny, tym gorzej. Opony muszą być przechowywane w optymalnych warunkach.

Krótkie podsumowanie

Nie można jednoznacznie powiedzieć, po jakim czasie należy wymienić opony na nowe. W niektórych przypadkach ogumienie posłuży nam przez kilka lat. Ważne jest to, aby racjonalnie podejść do tematu zakupu. Nie należy podejmować decyzji zbyt pochopnie. Sprawdźmy rankingi, gdzie polecane jest ogumienie różnej klasy np. opony Hankook Ventus Prime 3. Plusem jest fakt, że nie musimy posiadać majątku, aby zakupić produkty satysfakcjonującej jakości.